onsdag 25. juni 2008

"Nothin' like mamas and papas food"

Hvis jeg virkelig vil slappe av.. drar jeg til mamma og pappa.. De bor i stort 3 etasjes hus utenfor Oslo sentrum. Her kan jeg lene meg tilbake i stresslessen, eller kose meg med en bok på senga. Men, ingenting, og da mener jeg INGENTING kan måle seg med mor og fars hjemmelagede mat!! Heldigvis er de pripne i matveien.. og de godtar ikke mat som er forenklet i ferdiglaget form fra butikken. Fantastisk!!!

Hver gang jeg er der, får jeg de deiligste steker, grillmat tallerkner med alle sorter kjøtt som er marinert med hjemmelaget marinade, og som er grillet perfekt!!, sauser du aldri har hørt om, men som smaker himmelsk, fordi pappa har eksperimentert med alskens krydder, lasagne hvor plater og sauser er laget fra bunnen, og osten er garantert kjøpt i en ostedisk i Sverige. T.o.m tilbehøret som grønnsakene smaker vidunderelig når mamma og pappa har satt det på bordet!! Og det aller beste.. er nok noe som høres så kjedelig ut.. men, kotelettene mamma og pappa lager i ovnen.. de er såå saftige, og smaken er så nyydelig, at jeg kan spise 4 stykker uten å nøle.. Jeg kan ikke forklare det..du må bare smake det selv.. Men, min kjære venninne Trine, er et godt vitne til herligheten!
Mamma er dessuten fantastisk flink til å bake! Hun lager de saftigste kakene du kan forstille deg, og brødet hun baker alt fra hvitt til grovt.. mmmmmmm... Ja, Linda vet nok hva jeg mener.. hun er alltid glad for et brødstykke når mamma har vært i gang med brødformene sine.
Her er et bilde fra en kveld jeg dukket opp hos mamma og pappa, og fikk varme rundtsykker servert til kveldsmat. Eggerøre, nykokte egg, og allskens annen pålegg gjør det ikke alltid lett å velge eller stoppe og spise når du har et nybakt rundstykke hvor smøret smelter i den saftige bakevaren for hånden..Derfor er jeg alltid litt glad for at jeg må forlate "gormèt-himmelen" for mitt eget kjøkken når helgen tar slutt.. for der er ikke magen min like stor :-) Men, det skal sies.. at jeg elsker å lage mat, og en dag uten en skikkelig sunn og velsmakende middag, finnes ikke!

Ingen kommentarer: