fredag 11. juli 2008

"The passion of Linn" -> Trening

Trening er noe jeg elsker og alltid har elsket å drive med. Som alle vet, trenger kroppen noen form for aktivitet for å holde seg i form. Spørsmålet er hva du legger i de ordene, og hva du ønsker å gjøre med det for å nå dine mål og ønsker. Trening kan bli utrolig kjedelig dersom du begynner med en treningsform du absolutt ikke liker. Og sjansen for at du da gir det opp. er lik 100%. Derfor må du finne en aktivetet du liker, noe du synes er gøy. Som gir deg inspirasjon og glede!En kick! Det finnes mange former for aktiviteter som kan hjelpe deg i form der ute. Så ha en brainstorming for å finne noe du brenner for, eller be om hjelp fra noen kyndige.
Jeg kan komme med noen eksempler her: dansing (det finnes et bredt spekter av ulike danseformer), kampsport, fjellklatring, sykling, ski-gåing, surfing, vekt-trening, svømming,vannski/wake-boarding, fotball, padling, trampoline-hopping, fotball, håndball, basketball, hockey (og annen ballsport), golf, orientering, løping, snowboarding, slalom (osv)gruppetime-trening med instruktør på treningsenter, cheerleading, turn m.m Dette er bare litt av det du kan drive med. La fantasien løpe løpsk.

For det meste trener jeg på treningsenterkjeden ELIXIA. Jeg trives godt der, ettersom de har store variasjonsmuligheter å tilby. De har en stor og variert gruppe-timeplan som jeg kombinerer med egentrening. Variert trening er VITKIG for å bli styrket i alle mulige bevegelser kroppen er istand til å gjøre, og for å utvikle god balanse, koordinasjon og bevegelighen. Desstuen går du ikke så lett lei når du varierer treningen din ;-)

Under kan du se noen av mine favoritt-treningsformer:


BOXING:1 gang i uken(men,timen går ikke i sommer:( . Boxing er favoritt timen min på Elixia. Det er sosialt, (ettersom du må ha en partner i denne øvelsen), og du får presset deg selv både fysisk og psykisk. I denne timen lærer vi teknikker fra boxing og annen kampsport med fokus på kondisjon og styrke trening. Vi bruker puter og handsker til slag og spark-trening.




















LØPE: 2-3 ganger i uken. Synes det er deilig å få strukket ut beina. Dessuten presser jeg meg selv slik at jeg får økt kondisen. Jeg er klar over at svært mange synes løping er kjedelig. For meg er det den tiden på dagen jeg rekker å koble ut og samle tankene. Dessuten sørger jeg for at jeg hele tiden oppdaterer med å ha varierende og motiverende musikk på I-poden. Da flyr tiden fortere ;)Et annet tips, er å løpe sammen med noen, og løpe ulike løyper og terrenger ute.

Når jeg løper på tredemølle kan jeg lett se fremgang og presse meg selv, ettersom jeg har full oversikt. Derfor blir det lett mye løping inne. Men, å løpe ute er selvsagt det BESTE!! Skulle ønske jeg hadde en slik nyydelig strand å løpe på som vist på bildet :)

BOSU INTERVALL: 1 gang i uken. Gir meg 4 fluer i en smekk!! Balanse, kondisjon, stabilitet og styrke trening. I denne timen trener vi intensivt kondisjon og styrke på en halv rund ball, som kan brukes på begge sider(noter, BOSU står for BOth Sides Up). Fordeler: styrker og forbygger ankel og kneskader, stabiliserer og styrker kjernemuskulaturern(mage og rygg), du blir spenstigere, får bedre kordinasjon (obs!balansen din svekkes med årene hvis du ikke stimulerer den) og du får trent både de større og mindre muskelgruppene. Ikke minst, er det veldig morsomt!!!

CARDIO COMBAT: Lørdager
Effektiv og drivende kondisjons– og styrketime for hele kroppen basert på øvelser fra kampsport. I denne timen kreves ingen partner, og du får virkelig en effektiv treningsøkt. Regn med en god runde på sofan etterpå (iallefall om Michael er instruktøren)!!

ELIXIA POWER(styrketrening): 1 gang i uken. Denne timen kjenner mange som "Bodypump". I denne timen trener vi utholdende styrke ved bruk av vektstang og frie vekter. Vi gjør øvelser som omfatter alle de store muskelgruppene. I denne formen for styrketrening gjør vi mange repitisjoner, og har ingen pauser i mellom på hver øvelse. Intensisteten er ikke maksimal. Musklene blir lange og utholdende (ikke store og klumpete). Fint å kombinere med eksplosiv styrketrening. Dersom du trener mye eksplosiv styrke, må du være klar over at du må legge på litt mindre vekter i denne timen.


SPINNING/XYCLING som timen så fint heter på Elixia): 1 gang i uken. Kondisjonstrening hvor du bruker de store musklene i rumpe, lår og legger. Denne formen for trening er også ganske skånsom for leddene.






















SNOWBOARDING:
Elsker å stå snowboard om vinteren! Blir desverre ikke så ofte som jeg ønsker.. Før da jeg hadde bil, dro jeg ofte flere timer avgårde for å stå brett. Dette er en sport som gir deg adrenalinkick, og samtidig får du jobbet litt med fysikken. Du får trent utholdenhet, styrke og balanse.












BACK2BASIC: Tar denne timen en gang i blant. Den mest krevende kondisjon og styrketimen på Elixia. Varer i 90 minutter. Her får vi trent hele kroppen i ulike kondis og styrke øvelser i stajsoner. Pulsen skal ligge på max, og du har ca 30 sek. på å innhente deg og gjør deg klar til nye øvelser i mellom hver stasjon(ergo: du har høy puls gjennom hele treningstimen). Du trener på et lag hvor dere er 4 stk. Så teamwork er tingen her. Sosialt, krevende og moro. Denne timen lønner seg nok for kategorien "godt trente".

Ingen kommentarer: