fredag 25. juli 2008

*Rhodesian Ridgeback ~ drømmehunden*

For 3 år siden forlot vår kjære hund Zenta oss. Hennes tid var inne. Etter den tid, brukte jeg mye tid og engergi på å finne ut hvilken hund som passet best for meg. Etter mye lesing og graving, kom jeg fram til at den afrikanske løvehunden Rhodesian Ridgeback er hunderasen jeg ønsker. I grove trekk må jeg ha en hund som er krevende, og som jeg kan kreve av, er voktende, har sans for humor, intelligent, leken, lojal og aktiv. Jeg foretrekker også store hunder framfor små. Dette er noen av egenskapene som kjennetegner denne hunderasen. I utgangspunktet er dette en typisk èn manns hund. Den forholder seg i hovedsak til ên person som "lederen" i flokken. Men, den egner seg fint som familiehund. Dog, er ikke dette en typisk "første gangs hund". Ut i fra det jeg har forstått fra eksperter, eiere av RR og lesemateriale, er dette en hund for de erfarene. Og du må være ekstremt konsekvent med hva du vil med den. Ikke undervurder denn hunden, for den er smart, og du må vise hvem som er sjefen!
Selve rasen kommer i lys sandaktig farge til tanned(som det så fint heter), lys eller svart snute, med eller uten hvit flekk på brystet. Det som er unikt med denne hunden, er at den har en kam/stripe på ryggen, hvor pelsen går i motsatt retning av pelsen naturlig liggemåte (derav navnet "ridgeback"). Noen valper blir faktisk født uten denne ridgen (men, det har ingenting å si for helsen til denne hunden, men den kan selvsagt ikke brukes til utstilling).
Det som desverre er litt synd, er at hunden er i større grad utsatt for "Dermoid sinus" enn andre hunderaser. Dette er en defekt i form av en cyste som oppstår i ridgen hos Ridgebacken. De hundene som har det, er også født med det. Og dette kan heldigivs oppdages allerede de første leveukenen til valpen. Dermoid sinus kan reslutere i en svært smertefull situasjon for hunden, og på sitt verste er det livstruende. Men, Oppdager man dette tidlig, kan operasjon hjelpe.

Morsomt med denne hunden har jeg hørt, er at Ridgebacker med lyst snute parti har en annen form for humor enn den med mørkt snuteparti. Den med lys snute, er typen som ler med deg. Mens den med mørkt snuteparti er den som gjør det kan for å le av deg.

Dersom jeg får velge, fortrekker jeg Ridgbacken med tanned farge, og mørkt snuteparti. Dessuten liker jeg best tisper.

For tiden har jeg verken tiden eller muligheten til drømmehunden min. Men, så fort jeg har det, skal jeg straks få dette kreket i hus!!




















Veldig fin Rhodesian Ridgeback hannhund

















Rhodesian Ridgeback's unike ridge på ryggen. Derav navnet ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ridgebacken er en fantastisk partner, og det ser ut til at du har satt deg godt inn i rasen. Min RR har vært mitt livs første hund, og det har gått helt fint, selv om jeg forstår hvorfor han ikke er en begynnerhund i utgangspunktet. Men "fast, men kjærlig"-prinsippet fungerer finfint.

Valper født med Dermoid Sinus blir i Norge avlivet, og dessverre velger enkelte oppdrettere også å avlive ("kulle") valper uten ridge. Dersom du ikke har tenkt til å bedrive utstilling av din RR, anbefaler jeg derfor alle potensielle RR-eiere å si ifra til oppdretter at de vurderer ridgeløs hund dersom det skulle dukke opp en i kullet.

Lykke til med drømmehunden!