torsdag 14. august 2008

"1800-tallet: Stukkatur og rosetter"

I Svært mange bygårder i området Frogner og Majorstua, finner du leiligheter fra slutten av 1800-tallet. Kjennetegnet er store leieligheter med flere stuer/oppholdsrom. Høyt under taket (gjerne opp til 4 meter), glatte overflater under taket med stukkatur, og gjerne en takrosett. Sistnevnte var egentlig ment å beskytte taket mot varmen fra talglys og parafinlamper. Nå fungerer den derimot som pynt.
Jeg og venninnene mine bor i en slik leilighet. Den er derimot ganske nyoppusset og modernisert. Men, stukkatur og takrosetter er i godt behold!
Mitt rom, er egentlig det som skulle vært stuen. Men, der har jeg altså fått utfolde meg. og jeg tar plass, så godt er det! Jeg er fan av lyse farger interiørmessig, og lar heller fargekontrastene spille i tilbehøret og pyntegjenstandene.
Møblementet skal være klassisk og enkelt. Jeg elsker også smaken av shabby chick!
Blir spennende å innrede den dagen jeg får mitt eget kryp-in! Inntil videre får jeg nøye meg med rommet mitt.. som dog er det største rommet i leiligheten ;-)















soverommet mitt


















Jeg er veldig glad i denne kommoden jeg kjøpte på Ikea for ca 2 år siden. Finnes fortsatt. Hemnes med 6 skuffer. Pris: 1980,-

1 kommentar:

Snart tretti sa...

Så veldig fint ut! Har du det malm nattbordet hvor man drar ut skuffene på siden? Har så lyst på det! Skal pusse opp soverommet til vinteren, og da blir det hvitt!!