onsdag 20. august 2008

DAGENS INTERIØR TEMA

VERNER PANTON:


















Da jeg tok interiør-studiet, var den danske Arkitekten og Møbel designeren Verner Panton(1926-1998)en av mine favoritter. Han lot ingen hindringer stoppe fantasien, og var veldig inspirert av 60-tallet med sine fargerike og futuristiske designer. Noe jeg beundrer og støtter.
Panton elsket å forme i ulike matriale. Særlig plast. Og nå er det ikke vanskelig å finne billige kopier av noen av de mest populære designene hans. De første årene i sin karriere samarbeidet Panton med velkjente Arne Jacobsen. Og er du litt interiør interessert, har du sikkert hørt om Arne Jacobsen brømte stoler? Spesielt syveren stolene hans har gått igjen i billige kopier.

Jeg har to favoritt design fra Verner Panton:

Det ene er den berømte S-stolen ved navn "Stacking chair" eller populært kalt "Panton-stolen":


















Det andre er en fantastisk lampe, som jeg desverre har sett litt for mange dårlige kopier av rundt omkring.. Men, FUN-lamp er og forblir et super design bak en kreativ hjerne. Kan jeg få???:

4 kommentarer:

Snart tretti sa...

ELSKER lampen! En slik en kunne jeg tenke meg i vårt soverom når det er pusset opp! Får starte å spare, de er litt dyrere enn Ikea sine... :)

Linn sa...

Grombaben: Ja, elsker den!! Den originale lampen koster mer enn Ikea sin utgave. Men, etter at du har fått den i hus, er den et lite kunst-stykke i seg selv der den lyser opp rommet ;) Jeg får begynne å spare jeg også, hvis jeg skal få råd til alt jeg ønsker meg den dagen jeg får mitt eget kryp-inn ;)

Snart tretti sa...

Det har jo sin sjarm å ha noen litt dyrere ting også da, jeg er sååå mye mer glad i mine dyre ting.. Jeg har liksom jobbet litt for å få kjøpt dem, og vil ikke bytte dem ut..

Linn sa...

Grombaben: Ja, helt enig!!! ;)