torsdag 4. september 2008

Høst er rom for trening!

Igår fikk jeg løpt litt fra meg, og trent en god styrketrenings-økt på Elixia. Gjorde godt i kropp og sjel.
Nå som sommeren helt klart har sett sine beste dager, blir det fort mindre folk ute, og flere inne. Sosiale aktiviteter ute kan lett utgå i høst/vinter halvåret. Derfor er det ingen unnskyldning å unnlate treningen fremmover. Eller hur?
Jeg vil gjerne dele med dere mine råd, som jeg følger i både lette og vanskelige treningsperioder. De hjelper meg med å ikke miste treningsgnisten året rundt!

Skulker du treningen? Her er mine tips:

PLANLEGG ALLTID UKEN DIN-> TRENINGS-UKEPLAN:

Start søndag kveld, el mandag morgen med å finne ut akkurat hvor mange dager du vil trene. Finn deretter ut NÅR, HVOR og HVILKE dager du skal trene. På denne måten vet du akkurat hvordan agendaen din er for uken. Og du er alltid klar, når du må trene. Lag gjerne spillerom for å flytte treningen til andre dager. I tilfelle noe VIKTIG dukker opp ;)

LOGGFØR TRENINGEN DIN:

Loggfør all utført trening. Ikke sikkert den samsvarer med den planlagte treningen.. og du merker selv hvor skuffet du blir, når linjen står blank en ukedag du skulle ha vært på trening. Dette bidrar til å få deg på beina igjen, gjerne allerede neste dag!

LAG TRENINGSAVTALER:

Jeg har allerede flere venninner som trener på samme treningsenter som meg. Dette er en luksus. Men, du finner alltid en venn/venninne som har lyst å komme i gang med å trene. Ikke sant? Og to stk. stiller sterkere. Avtal en trenings-økt sammen. På denne måten er det vanskeligere å stå over treningen, ettersom du faktisk må bryte en avtale. Støtt hverandre og push hverandre på trening! Det er jo sosialt også. To fluer i en smekk, er ikke dårlig! ;)

VARIER TRENINGEN:

Dette er kjempe viktig dersom du ønsker å trene regelmessig! Ikke bare er det viktig for kroppen. Men, også for deg! Vi mennesker går fort lei når vi gjør det samme om og om igjen.. Hvis du feks. elsker å løpe, og løper på en tredemølle HVER dag.. går du til slutt lei. Det er akkurat som å spise Taco til middag HVER eneste dag. Går du ikke tilslutt lei da, kanskje? Tren ute(jogg, spill tennis, forball..), trene inne (treningsentere har en drøss med ulike og forskjellige treningstimer i tillegg til egentreningsmuligheter). Ellers er det jo flere typer for for sport man kan drive med.

HA ET MÅL MED TRENINGEN:

Trener du uten mål og mening, går du ofte lei da også..
Mål kan være hva som helst: Gå fra å få opp kondisen på tredemølla, klare flere push-ups, løpe maraton, birken på sykkel eller ski, gå ned i vekt, bli den beste boxeren i sin klasse.. osv.. Lag deg selv et mål. Når du har nådd det, lag et nytt!

Fikk et tips om noe mer man må ha med her:

TRENING ETTER JOBB:

Husk å spise (ca 2 t) før trening, så du har nok overskudd/energi til å orke treningen. Du blir mer opplagt også!

TRENINGS UTSTYR:

viktig å ha et både fint og praktisk treningsantrekk! Sko MÅ være riktige i forhold til treningen. Pass på å kjøpe sko med masse demping dersom du skal drive med allsidig trening, løping og spretting. Antrekk bør være beveglig og behagelig. Det finnes mye fint treningtøy der ute, som du kan føle deg, freh og sporty i. Noe som hjelper mye på selvtillitten når du trener. Gi deg selv en ny trenings bukse, topp e.l som belønning når du har vært flink!

TRENING FØR ELLER ETTER JOBB(jeg må selv legge til):

Det er lettere å få til en treningsøkt, dersom du legger den enten rett før, eller rett etter jobb. Så har mulighet til å gjøre noe sosialt osv..på kvelden.

Har du også noen tips om hva som kan være med å motivere? Skriv gjerne en kommentar!



















På Elixia

2 kommentarer:

Snart tretti sa...

Jeg er helt enig i alle råd!
To ting til:
1. når du har planlagt trening rett etter jobb/skole el.: Pass på å ha med mat på jobb så man faktisk orker å trene!
2. Fine/gode/praktiske treningsklær og gode sko er faktisk viktigere enn man tror! Når det gjelder sko, så skal man ta vare på føttene sine - og ikke trene i noe som gjør mer skade enn nytte!

Linn sa...

Grombaben!!!

Fantastisk!! Det hadde jeg helt glemt å skrive ned! Det må jeg nesten legge til. Med all cred's til deg ;)